«

»

Dec 22

Fenomena Hantu …

gambar hantu | video hantu

Fenomena Hantu !   Sejak akhir akhir ini.. fenomena ini cukup hebat ..

Salam sejahtera buat semua sahabat hantu .. hehe , sahabat gurucyber yang hebat .. Jika kita perhatikan , fenomena berkaitan hantu sedang hangat diperkatakan tak kenal tempat , tak kenal masa , tak kenal usia..

Disana sini kedengaran orang berbicara pasal hantu .. tak kiralah samada pengalaman sendiri , pengalaman jiran sebelah , pengalaman makcik jual pisang goreng dan sebagainya ..

Persoalannya , bagaimana fenomena hantu ini boleh menjadi sehebat ini ? ..  tentu banyak punca yang boleh dibincangkan dan diperdebatkan apakah punca fenomena ini begitu hangat diperkatakan..

Pandangan peribadi GC .. tak lain dan tak bukan .. pengaruh media adalah salah satu punca besar berlakunya fenomena ini.. seingat GC .. sekitar tahun 80an dulu sudah berlaku fenomena ini .. pada masa itu hangat dengan kisah orang minyak , kisah toyol dan kisah hantu kum kum.. hinggakan ada rakan-rakan GC yang takut nak keluar rumah waktu malam untuk pergi mengaji Quran.. dan era 90an semakin berkurangan cerita-cerita sebegitu ditayangkan di saluran televisyen…

Sekarang ! .. timbul kembali pelbagai cerita hantu,kisah seram,cerita tahyul,tayangan gambar hantu,video hantu dan macam-macam hantu lagi yang tak terkata banyaknya ..  penerbit filem juga mengambil kesempatan dengan fenomena ini dengan menerbitkan pelbagai cerita hantu yang mana kadang-kadang tak masuk dek akal ..

Jika kita search diinternet pula, pelbagai jenis hantu yang kita akan jumpa , pelbagai nama diberikan untuk menyedapkan cerita dan yang paling best ada yang mengadu dapat merakam gambar hantu dan video hantu  , entah betul entahkan tidak..

Kalau nak cerita pasal hantu ni sebenarnya 3 hari 3 malam pun belum tentu habis.. persoalan yang GC nak timbulkan disini adalah apakah kesannya fenomena hantu ini kepada generasi kita yang akan datang ?? .. adakah ia bagus untuk perkembangan generasi kita ?? .. adakah ia boleh memberi pengajaran kepada mereka atau sekadar hanya merosakkan minda mereka..

cuba kita pakat kongsi pandangan .. agak2 apa pandangan sahabat semua ? tentang fenomena hantu ini …. sekian

 

Moha says:

Betul la. Cite hantu mat saleh bsaainya in the end mesti ada pembunuh, bukannya hantu. Ntah pape je..

GuruCyber says:

yup..macam-macam nama hantu..semua rekaan saja deh..

wahyu says:

Malaysia lagi marak cerita hantu ya sekarang??? hehhehe.. apa saja nama hantu di sana?? :)

eita says:

hantu pun dah takut nak kuar….

huiiiiii~
seram pulak baca entry ni malam2 buta + gelap + sorang2 T___T

yatie awang says:

itulah..cerita sekarang pun banyak tentang hantu, semua nak buat filem seram…kadang2 rasa semak juga tapi kan…nak buat macam mana yatie sendiri pun suka rengok gak citer seram hehehe